Elena en Triumph schrijven geschiedenis

01/01/0001

Tiener em racesensatie Elena Myers werd in maart de hoogst geplaatste vrouw ooit in de geschiedenis van de Daytona 200. In die maand reed zij haar Castrol Triumph Daytona 675R naar de negende plaats in het 72e jaar van dit 200-mijlsevenement.

De Californische nam in een veld van 31 rijders deel naast Jason DiSalvo, die de race in 2011 won en die in 2012 onder dramatische omstandigheden 2e werd en naast Kenny Riedmann van het Latus Motors/Riedmann raceteam.

Een van de overige rijders was Hondacoureur Melissa Paris, die een plaats achter Elena als 10e finishte. Om Melissa ervan af te houden zelf dit historische huzarenstukje uit te voeren, zocht Elena de grenzen van haar banden op. Voor alle 57 ronden van Amerika's belangrijkste race, gebruikte zij een speciaal voor Daytona-ontwikkelde voorband.

“Wij hebben twee achterbanden gewisseld,” zei ze. “De tweede pitstop was niet gepland. Ik las het pitbord verkeerd en kwam een paar ronden te vroeg naar binnen. Gelukkig lukte het mijn pitcrew om de pitstop toch in vijftien seconden af te werken.”

“De race was slopend, maar ik raakte niet al te uitgeput, hoewel mijn pols wel pijn deed van het remmen tijdens de vele ronden.”

Om u een idee te geven van de druk, de zware rijomstandigheden en de teamtactieken tijdens de Daytona 200, heeft Triumph North America onlangs deze video vrijgegeven, die duidelijk laat zien wat Elena tijdens een race allemaal ondergaat.

De video vertelt het verhaal van Jason DiSalvo’s sterke opmars door het veld tijdens de Daytona 200 van 2012, waarin zijn gevecht tot aan de finish een van de meest opwindende climaxen opleverde die men tijdens deze race ooit had gezien.

Het kleurenschema op zijn Castrol Triumph Daytona 675 was ontworpen ter nagedachtenis aan Gary Nixon, die de Daytona 200 in 1967 won op een 500 cc Triumph Tiger en die in 2011 overleed. Zoals de film laat zien, was het doorzettingsvermogen en de moed van DiSalvo een zeer passend eerbetoon.

Ondanks zijn indrukwekkende afkomst die de motorfiets hier demonstreerde, was de Daytona 200 van 2013 de laatste race waarin deze rijders gebruik maakten van de 2012-versie van de Daytona 675. In april hebben de monteurs van Latus Motors de laatste modificaties aan het opwindende model voor 2013 afgerond.

Dealer Locator

Geen resultaten beschikbaar